Komt er weer een nieuw dieselschandaal?
De Europese Commissie vermoedt dat autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s kunstmatig opkrikken, om dan vervolgens makkelijker de nieuwe uitstooteisen te kunnen halen.
Dat schrijft NRC op basis van een brief die twee EU-commissarissen hebben gelekt.
De commissarissen, Miguel Cañete (Klimaatactie) en Elzbieta Bieńkowska (Industrie), baseren zich op meldingen van lidstaten en studies van het onderzoeksinstituut van de Europese Commissie. In een bijgevoegde memo beschrijven ze dat fabrikanten tijdens tests brandstofverslindende trucs gebruiken, waardoor de milieu-eisen voor hen minder ambitieus worden.
Dat zou de fabrikanten in de toekomst veel geld schelen, want de Europese Commissie heeft voorgesteld dat auto’s in 2025 gemiddeld 15 procent minder CO2 per kilometer mogen uitstoten dan in 2021. In dat jaar wordt de nulmeting gehouden. In 2030 moet de uitstoot van CO2 met 30 procent zijn gereduceerd.
Expres slecht uit de test
Omdat fabrikanten zelf mogen opgeven hoeveel CO2 hun auto's uitstoten bij de test, proberen ze volgens de commissarissen de nulmeting hoog in te zetten.
Het is onduidelijk om welke autofabrikanten het gaat, maar uit onderzoek zou blijken dat de opgegeven uitstoot zo'n 4,5 procent hoger ligt dan daadwerkelijk uit de test komt. In sommige gevallen geven de fabrikanten zelfs een uitstoot op die 13 procent hoger is.
Ook zorgen ze er tijdens de test voor dat de auto's meer uitstoten dan ze normaal gesproken zouden doen. De fabrikanten laten de auto's bijvoorbeeld rijden met een lege accu of ze zetten het start-stopsysteem uit.
De Commissie dringt er volgens NRC op aan om niet langer te werken met resultaten van de autofabrikanten zelf.
"De enige manier waarop hun trucs kunnen werken is als alle automakers samenwerken", zegt William Todts van milieulobbyclub Transport & Environment. Volgens hem doen zij slechts minimale inspanningen voor het klimaat omdat ze diesels willen blijven verkopen en de omslag naar elektrische auto’s willen vertragen. Todts roept Brussel op "valsspelerij en samenspanning" zwaar te bestraffen.
Ook Milieudefensie is ontstemd. "Dieselgate was geen uitzondering: telkens weer blijkt dat sjoemelen diep in het DNA van de fossiele auto-industrie zit. Dat gaat ten koste van onze gezondheid en het klimaat, toch zijn de maatregelen die genomen worden uiterst slap. Onbegrijpelijk en ontzettend schadelijk."